Tempah & Merekabentuk Semua Jenis Banner Pelbagai Saiz Dengan Harga RM1.99 Sekaki Persegi | Telefon 012-286 36 17 Untuk Maklumat & Tempahan

Thursday, July 16, 2009

Janji dulu dengan peruntukan berbillion tak tertunai


Aku hari ni kena kerja di Klang, pukul 6 dah bersiap. Aku dah tau perjalanan tran komuter dari KL Central ke Klang makan masa cukup-cukup sejam. Yang aku tak tau keadaan pada jam 7 di stesen Bandar Tasik Selatan.



Lepas subuh terus memandu ke Tasik Selatan, waktu tu pun dah jammed, dari rumah aku ke tasik selatan 5km je tapi dari jam 6 mula keluarrumah dan bertolak sampai stesen jam 7am. Sampai stesen kena bayar pulak RM3.00 untuk parking. Kira murahla tu untuk satu hari, tempat lain tak dapatla.



Gelap lagi cuaca di luar dan komuter sampai jam 7.17am. aku tengok dalam komuter dah macam sardin. Dah, macam mana niiii? Aku kena sampai Klang jugak sebelum jam 9. aku tengok orang masuk jugak walaupun dah macam tak boleh, tolak punya tolak celus juga aku masuk. Tapi kaki kanan hala ke selatan, kaki kiri ke timurlah posisinya dalam train tu.



Aku tak taula berapa orang ada dalam gerabak tu, tapi aku ingat lagi tahun 1994, masa tu aku pi kerja dengan bas mini, samalah keadaan waktu ni, Cuma tak bergayut di pintu je.



Dalam perjalanan tu adala yang terbersin, terbatuk dan mengeluarkan bau pun ada. Isss, rasa tak selesa betul. kalaulah ada yang bawa H1N1, ramai juga yang kena cuti. Awatla aku tak bawak kereta ja ke Klang? Kalau itu pertanyaan pembaca ini jawapannya.



Mula tadi aku dah sebut, jarak rumah aku ke stesen hanya +-5km tapi nak setengah jam jugak sampai. Aku pakai kembara manual, kembara ni bukan pakai minyak tapi minum minyak kalau 5 km makan masa nak setengah jam bagaimana pulak 40km nak ke Klang, betul bukan semua tempat jam tapi nak pi kelang dari rumah aku kena lalu Lebuh Raya Kesas, sebelum tu kena ke Sungai Besi, Bukit Jalil, USJ, Shah Alam dan Klang, lepas tu Parking pulak. Campur tolak mau RM40.00 melayang. Belum lagi cerita nak marah orang potong Q, sakit kaki tekan klash. Pikir semua tu aku ambil keputusan naiklah komuter, campur tolak semua kena bayar Parking RM3.00 Tiket RM3.70 dan minyak kereta sejauh 5km tadi RM5 ringgit kut. Sebab nak jimat naiklah komuter.



Dalam bersesak tu mulalah aku dok fikir. Masa harga minyak dunia naik dulu kerajaan naikkan harga minyak di Malaysia, alasan Pak Lah harga minyak dunia naik. Tapi bila harga minyak dunia turun, Pak Lah tak turunkan harga minyak tapi mem beri alasan sabsidi akan digunakan untuk menaik taraf sistem pengangkutan awam di KL. Benda ni dah 4 tahun kut berlalu. Apa yang aku rasa pagi tadi tak menggambarkan duit berbilion tu dah digunakan untuk apa yang dikatakan.



Kajadian hari ni pulak bukan kejadian untuk system komuter saja. Aku tau sebab aku la ni sesak dan kena cari alternative pengangkutan yang lebih murah. Aku dah cuba LRT, STAR, Aliran Kelana Jaya, dan Monorail semua sesak macam tadi jugak. Terutama yang melalui Masjid Jamik dan KL Central. Yang masih ok aku rasa apa nama tah yang pi KL Airport-itupun sebab dia tak banyak stesen. Kalau naik bas baik aku naik kembara, sekurangnya aku boleh duduk, kalau naik bas dah tentu berdiri sepanjang perjalanan.



Pi mai pi mai nak utarakan kepada pimpinan kerajaan sekarang, apa sangat yang dihadiahkan baru-baru ni berbanding duit yang entah ke mana untuk naik taraf system pengangkutan awam di KL. Dah la orang Bukit Gantang pun turut bayar untuk orang KL tak dapat rasa pulak. Ni orang Bukit Gantang akan dapat apa dari hadiah tu?



Jadi Pak Lah dah janji dan duit dah habis, tapi tak dak perubahan.Baru ni Najib bagi hadiah dan hadiah tu ciput je. Tulisan sebelum ni menyatakan diskaun untuk ambil lesen, tu pun sebab nak ambil hati anak-anak muda. Sebab anak-anak muda dah mula renggang Dengan BN. dan tulisan dalam blog-blog lain pun menggambarkan BN pun berjanji je tapi dok lagu tu jugak.

Ingat la dia bagi sikit je, kalau berbilion boleh jadi entah kemana. nanti di charge hampa kot lain. Hangpa tunggu la kalu hangpa bagi mandate lagi kat depa. Silap-silap motor pun kena tol. ( Dulu dah ada cadangan dah tu).

No comments:

Post a Comment

Kenapa Aku Di Sini?