Tempah & Merekabentuk Semua Jenis Banner Pelbagai Saiz Dengan Harga RM1.99 Sekaki Persegi | Telefon 012-286 36 17 Untuk Maklumat & Tempahan

Monday, October 12, 2009

KENAPA TAK IKUT PERLEMBAGAAN?

Setelah Kerajaan Pakatan Rakyat tertubuh, ia telah menjalankan apa yang tertulis pada undang-undang tubuh Negeri Perak. Artikel ini khasnya kepada perlaksanaan perlantikan ketua-ketua kampong.


Amalan dari kerajaan sebelumnya adalah semua ketua kempung adalah dilantik dari kalangan orang yang dipercayai oleh pimpinan bahagian parti pemerintah. Saya tak tahu dari fasal mana tafsiran ini diambil dan oleh kerana ia dah menjadi amalan maka ia dikira betul oleh rakyat Perak.


Kerajaan Pakatan Rakyat telah membetulkan amalan bidaah ini dan pada 22/6/2008 berlakulah pilihanraya untuk memilih ketua kampong masing-masing. Menariknya, tidak kira samada calun adalah dari penyokong kuat PAS, Keadilan atau DAP malah dari mana-mana komponen BN pun ada menjadi calun.


Terbukti Kerajaan Pakatan Rakyat menyerahkan hak memilih ketua kampong kembali kepada yang hak. Maka terpilihlah ketua-ketua kampong dari ahli PAS, Keadilan, DAP dan ada juga yang terpilih dari komponen BN.


Tak ada kurangnya cara pemilihan ini, malah ketua kampong dari awal lagi teleh mempromosikan diri, ialah nak menang kenalah kempen. Dengan tidak langsung ketua kampong secara sendirinya termesra dengan anak-anak buahnya. Urusan pentadbiran tentunya lebih mudah. Suasana harmoni di kampong dapat dirasa dengan program-program yang dianjurkan. Walaupun tugas terganggu dengan kehadiran ketua kampong yang dilantik dari pusat (JKKP).


Tetapi setelah kerajaan minority pakatan rakyat dinafikan hak memerintah, nasib yang sama juga menimpa ketua-ketua kampong. BN telah menidakkan apa yang terkandung pada undang-undang tubuh Perak dengan melantik ketua-ketua kampong baru. Amalan bidaah dihidupkan kembali.


Esok (13-10-09) perbicaraan siapa yang hak menjadi ketua kampong akan diteruskan. Kalau saya yang jadi hakim mudah sangat untuk buat keputusan. Biar peguam berdebat, yang saya nak tau adalah perlantikan ketua kampong itu mengikut peraturan. Dan yang mana ikut peraturan. Tentulah keputusannya yang tak ikut peraturan tu kalah.


Siapa yang tak ikut peraturan?



Khairul Azman Bin Ahmad

No comments:

Post a Comment

Kenapa Aku Di Sini?