Tempah & Merekabentuk Semua Jenis Banner Pelbagai Saiz Dengan Harga RM1.99 Sekaki Persegi | Telefon 012-286 36 17 Untuk Maklumat & Tempahan

Saturday, October 3, 2009

Pengamal Machiavellian


Artiel saya dengan tajuk Rukun Negara, 29hb Sept ini, Mohd Isa bin Hj. Abdul Samad dan Machiavellian adalah berkaitan antara satu sama lain. Khasnya semuanya ada kena mengena dengan perkataan Machiavellian, susah nak sebut tapi selesa kita guna matlamat menghalalkan cara. Difinasi dalam bahasa orang puteh adalah seperti artikel Machiavellian.

Asal perkataan ini adalah dari nama seorang penulis Itali yang bernama Niccolo Machiavelli yang juga seorang ahli politik. Machiavellian adalah lontaran idea beliau berkenaan cara mengekalkan kuasa seseorang yang ingin terus berkuasa.

Ramai yang telah tahu idea ini. Dan bagi yang mempunyai pinsip dan moral tentu akan cuba untuk mengelaknya. Ramai juga yang secara tidak sedar mengamalkan Machiavellian dalam kerjaya. Contoh: aku nak naik pangkat juga. Peduli apa dengan nasib pesaing aku bila aku fitnah dia. Matlamatnya-naik pangkat, caranya-fitnah orang lain. Adalah orang macam ini baik untuk masyarakat kita? Itu contoh kecil.

Lihat pada politik: Matlamatnya: Naib Presiden Parti. Caranya: Pelitik wang dengan penganjuran pertemuan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi. Itu yang telah dibuktikan dan adalah orang macam ini baik untuk masyarakat kita?

Pepatah melayu ”Anjing biasa makan tahi, jika tidak makan, dicium ada juga”. Apabila kita memilih pemimpin, kita harus melihat aspek ini dan melihat dengan lebih jauh. Untuk apa pemimpin itu dipilih. Kita mahukan pemimpin yang boleh memajukan negara dengan cara bermoral. Saya tak dapat bayangkan apa yang akan dilakukan setelah orang yang telah terbukti kesalahannya dinobatkan sebagai wira. Seolah dirinya direstui oleh rakyat dan bolehlah dibuat apa saja untuk dirinya.

No comments:

Post a Comment

Kenapa Aku Di Sini?