Tempah & Merekabentuk Semua Jenis Banner Pelbagai Saiz Dengan Harga RM1.99 Sekaki Persegi | Telefon 012-286 36 17 Untuk Maklumat & Tempahan

Saturday, May 9, 2009

Kehangatan 7 Mei

Masih terasa apa yang telah berlaku terhadap Dewan Undangan Negeri Perak semalam. Mungkin ramai tertanya bolehkah pihak polis campurtangan terhadap perjalanan sidang semalam.

Walaupun banyak media menyatakan bahawa kerajaan Pakatan telah tumbang di Perak, harus diingat bahawa perjalanan persidangan semalam masih tidak sah.

Mengapa? Mungkin aku salah seorang pejuang keadilan? Jawapannya bukan.

kalau diikutkan peraturan mesyuarat, persidangan semalam seharusnya didahului oleh perasmian yang dibuat oleh DYMM Pemangku Raja. Ia diikuti pula oleh Speaker yang sah iaitu Sivakumar meluluskan usul untuk memecat Beliau.

Sekiranya berjalan lancar, maka undi tidak percaya barulah boleh dibuat. Tetapi apa yang berlaku semalam adalah tidak sah.

Mana boleh jalankan sidang tanpa perasmian. Memang dasar Amno-BN memegang undang-undang sendiri. Semua yang dibuat adalah tidak betul.

Sudahlah merampas kerajaan melalui pintu belakang, buat pula persidangan yang belum dirasmikan lagi.lantik pulak speaker bukan dari kalangan Adun juga adalah tindakan yang salah dari segi undang-Undang tubuh negeri Perak.

Mungkinkah pilihanraya akan berlaku selepas Tuanku Raja Muda memanggil DS Nizar sebelum dan selepas persmian sidang semalam? Apa pula yang telah diperkatakan oleh Tuanku kepada DS Nizar , hanya DS Nizar sahaja yang boleh beri maklumat.

Kepada YB2 dan Speaker yang dilantik secara sah, perjuangan kita masih belum selesai.

Azrin Irwan

Terbitan asal pada blog ini pada 7 Mei 2009

No comments:

Post a Comment

Kenapa Aku Di Sini?